تفکر طراحی

دیاگرام وابستگی تسهیلگر فرآیند مدیریت محصول

نقش تسهیل کننده دیاگرام وابستگی در فرآیند مدیریت محصول مبتنی بر روش های تفکر طراحی برای یک مدیر محصول

دیاگرام‌های وابستگی روش خوبی برای معنادار کردن اطلاعات هستند مثل وقتی که با داده‌های پیچیده‌ای چون حقایق، داده‌های تحلیلی، ایده‌های ناگهانی، نظرات کاربران و خواسته‌هایشان، آینده‌نگری‌ها و موضوعات طراحی سروکار دارید. کار این دیاگرام ها دسته‌بندی هدفمند اطلاعات است و این روش می‌تواند یکی از باارزش ترین روش‌های قابل اجرا در طراحی و مدیریت محصول باشد. به همین دلیل در بسیاری از فازهای تفکر طراحی قابل استفاده است. با آکادمی محصول همراه باشید.

                              نقش تسهیل کننده دیاگرام وابستگی در فرآیند مدیریت محصول مبتنی بر روش های تفکر طراحی برای یک مدیر محصول

چرایی دیاگرام وابستگی در مدیریت محصول

دیاگرام وابستگی روشی است که می‌تواند به شما در جمع آوری و دسته بندی و مدیریت مقدار فراوانی اطلاعات در گروه‌هایی بنا بر روابط شان کمک کند. پروسه وابستگی برای گروه‌بندی داده‌ها هنگام تحقیقات یا بررسی ایده‌های ناگهانی در طول پروسه تفکر طراحی و طراحی محصول کارآمد است و به بهینه‌سازی مدیریت محصول به شیوه ای مطلوب تر کمک می‌کند.

این روش “گروه بندی و اشباع فضایی” نامیده می شود. اصطلاح “اشباع” مربوط به روشی است که هر کس با استفاده از تصاویر و یادداشت‌ها “فضا” را پوشش می‌دهد یا اشباع می‌کند، به منظور ایجاد نمایی از اطلاعات، برای اطلاع‌رسانی و آغاز روند حل مسئله  مبتنی بر “گروه بندی” چالش ها و مشکلات پیشروی طراحی و مدیریت محصول. پس از آن شما اتصال بین این عناصر داده ای مجزا را برای ایجاد بینش‌های جدید و عمیق‌تر در طول پروسه تفکر طراحی برقرار می‌کنید. آنها به تعیین مشکل (ها) و توسعه ایده‌های بالقوه برای شناسایی راه حل ها کمک می‌کنند. به عبارت دیگر شما از تجزیه و تحلیل در فاز تفکر طراحی به استنتاج می‌رسید.

نقش تسهیل کننده دیاگرام وابستگی در فرآیند مدیریت محصول مبتنی بر روش های تفکر طراحی برای یک مدیر محصول

مشاهده داده‌ها که مقابل شما قرار داده شده‌اند و توزیع و شکل‌دهی به ساختار داده‌ها بر روی دیوار یا هر بوردی (بصری‌سازی و ارتباط‌دهی بین عناصر داده‌ها) به ویژه در فاز طراحی محصول مبتنی بر رویکرد تفکر طراحی کمک می‌کند تا تیم طراحی خود را نه تنها در یافته‌های خودش از تحلیل قابلیت‌های محصول در زمینه غرق کنند، بلکه یافته‌ها را با دیگر اعضای تیم درگیر در فرآیند مدیریت محصول به منظور درک بهتر چالش ها و راه کارهای حل مسئله  به اشتراک بگذارند.

نقش تسهیل کننده دیاگرام وابستگی در فرآیند مدیریت محصول مبتنی بر روش های تفکر طراحی برای یک مدیر محصول

بهترین تمرین دیاگرام وابستگی

تکه‌های داده‌ها، حقایق کوچک، مستندات، نقاشی‌ها، ایده‌ها و مشاهدات را روی یادداشت‌ها، کارت‌ها یا قطعات کاغذ قرار دهید و بر صفحات دیواری، تخته سفید یا گچ بچسبانید. کاغذهای چسبنده به تیم طراحی اجازه می‌دهد تا به راحتی ایده‌ها و داده‌ها را در اطراف حرکت دهد تا خوشه‌هایی از اطلاعات تحلیلی، گروه‌های داده‌ای و غیره ایجاد شود.

  • یک کاغذ را بردارید و آن را به عنوان اولین کاغذ در گروه اول قرار دهید.
  • بعد از آن کاغذ دیگری را بیرون بیاورید و بپرسید «آیا این همانند داده‌ی روی اولین کاغذ است یا متفاوت است؟». سپس، آن را در گروه اول یا گروه مناسب خود قرار دهید.
  • به کار خود همچنان ادامه دهید تا بتوانید ایده‌های مشابه یا الگوهای مشابه اطلاعاتی را با هم ترکیب نمایید. ایده‌های مشابه با ساختار مشابه را ابتدا گروه بندی کنید تا گروه‌های جدید اطلاعاتی بدست بیایند.
  • اکنون باید ۳ تا ۱۰ گروه داشته باشید. حالا زمان مناسب برای این است که در مورد خوشه‌سازی عناصر اطلاعاتی صحبت کنیم.
  • خوشه‌های اطلاعاتی را برای ایجاد ساختار اطلاعات و کشف تم‌ها نام گذاری نمایید.
  • مهمترین خوشه‌ها را شناسایی کرده و بین خوشه‌های اطلاعاتی بدست آمده اولویت‌بندی داشته باشید. برای اینکار باید از ارزش‌ها و معیارهای اولویت بندی خود مطلع باشید. باید اولویت ها را با توجه به بررسی نتایج کاربر پژوهی، شناخت بازار و رقبا، ذینفعان و … در نظر بگیرید. همچنین باید بدانید کدامیک از این اولویت‌ها نیازمند تاکید بیشتری هستند.
  • منطقی است که ارتباط بین داده های خاص خوشه ها برقرار شود و وابستگی معنادار بین خوشه ها و گروه های اطلاعاتی مشخص شود.
  • اکنون باید به توصیف آنچه استنتاج کرده اید، بپردازید. به طور مثال، پرسونای مخاطبین هدف، نیازها و خواسته های کاربران، نقاط درد نیازمند بهبود در نقشه سفر مشتری، شناسایی مشکلات و شکاف هایی کشف نشده و .. را مورد جست و جو، تحلیل و بررسی قرار دهید و پس از پردازش تحلیلی اطلاعات آنها را توصیف کنید.
  • در عمل و به صورت اجرایی از آنچه به صورت سازمان یافته و متمرکز درک کرده اید، تمرکز کنید و صرفاً بر روی شناسایی ایده های مشابه تکیه نداشته باشید بلکه با چاشنی خلاقیت مبتنی بر تفکر طراحی، از روش دیاگرام وابستگی در طول فرآیند مدیریت محصول بهره ببرید.

نقش تسهیل کننده دیاگرام وابستگی در فرآیند مدیریت محصول مبتنی بر روش های تفکر طراحی برای یک مدیر محصول                                                                                             

دیاگرام وابستگی می تواند به شما کمک کند از هرج و مرج کامل و آشفتگی اطلاعاتی به ایجاد گروهی از اطلاعات که شما نامگذاری کرده اید و در سلسله مراتب منطقی قرار داده اید، برسید.

1 YaHk3HZuwZo3CYvV2Yjg9g - دیاگرام وابستگی تسهیلگر فرآیند مدیریت محصول

نتیجه گیری

نمودارهای وابستگی می تواند به شما در جمع آوری اطلاعات و حقایق، تحقیقات کاربرپژوهی و ترسیم پرسونا، ایده‌یابی مبتنی بر طوفان‌های مغزی، تحلیل نظرات کاربران و نیازهای آنها، ترسیم، تحلیل و ارزیابی مسائل طراحی و مدیریت محصول و غیره کمک می‌کند.

این روش برای شما امکان ایجاد روابط معنا دار و هدفمند، نام گذاری و افزایش آگاهی روابط بین گروهی از اطلاعات مبتنی بر تفکر طراحی و در طول فرآیند مدیریت محصول را فراهم می سازد.

نقش تسهیل کننده دیاگرام وابستگی در فرآیند مدیریت محصول مبتنی بر روش های تفکر طراحی برای یک مدیر محصول

این یک روش عالی است که می توانید، اگر مراحل گام به گام شرح داده شده را دنبال کنید، به طور شگفت آوری و مستقیمی به یک مرور کلی و جمع بندی منطقی از اطلاعات و تصمیم گیری منطقی تر و صحیح تر  برسید و یافته های خود را استنتاج کنید. به یاد داشته باشید که بینش های عمده، نیازهای کاربر، نقاط درد، شکاف ها و غیره. را جمع بندی و خلاصه کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید بر تفسیر آنچه که سازمان یافته و درک کرده اید تمرکز کنید و آن را تمرین کنید.

مهدیه محسنی
فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد نرم افزار هستم. به حوزه های استراتژی و مدیریت محصول علاقه زیادی دارم. به عنوان مدیر محصول چندین سال هست در شرکت های نرم افزاری در ساخت محصولات بهتر برای کاربران مشغول به فعالیت هستم و تمایل دارم در این وبلاگ نوشته هام و تجربه هام در زمینه اسکرام، طراحی و مدیریت محصول را با عنوان "آموخته های یک خانم PO" با دیگران به اشتراک بگذارم.
در ادامه بخوانید
ها و فرصت های تبدیل ایده به یک محصول سودآور و ثروت ساز توسط مالک محصول و کارآفرینان موفق آژانس بازاریابی دیجیتال دیجی موند 420x300 - سیر تکامل و تبدیل ایده به محصول
سیر تکامل و تبدیل ایده به محصول

نظر دهید

نظر شما*

نام*
وبسایت