مدیریت محصول

پنج راز مدیریت محصول عالی و موفق از زبان گلادیاتورهای محصولات گوگل

رازهای موفقیت در مدیریت محصول مانند مدیر محصول گوگل

یکی از جذاب ترین شرکتها برای من (و البته خیلی‌‌ها) گوگل بوده و هست و مسلما رازهای موفقیت مدیران محصول گوگل برای من جالب توجه است. در این مقاله پنج راز مدیریت محصول موفق و عالی که توسط مدیران محصول این شرکت بیان شده است را به طور خلاصه توضیح خواهم داد. با آکادمی محصول همراه باشید.

همیشه در حال یادگیری باشید.

بهترین مدیران محصول همواره در حال کاوش، طرح فرضیه و پیدا کردن دلیل و چرایی پشت هر مسئله هستند. آن‌ها به‌طور پیوسته در حال افزایش دانش تخصصی و به‌روز، آزمایش پارامترهای مختلف و توسعه  مرزهای ذهنی خود هستند.

یادگیری و کسب تجربه توسط مدیر محصول در فازهای مدیریت محصول

در فرآیند مدیریت محصول عمل‌گرا باشید.

پیدا کردن پاسخ و راه‌حل یک مسئله و عملی نمودن آن همواره سخت‌تر از شناسایی مسئله است و این دقیقاً کاری است که یک مالک محصول موفق در گام های مختلف مدیریت محصول انجام می‌دهد. مدیران محصول با تجربه همواره در حال ساخت، طراحی مجدد و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از محصول جدید هستند. عمل‌گرایی موجب تسریع در یافتن ایده و اجرایی نمودن آن روی محصول و ارتقای آن می‌گردد.

عمل گرا بودن در فرآیند مدیریت محصول توسط مدیر محصول گوگل

زبان مشترک با سایر افراد را پیدا کنید.

ساده‌سازی عبارت است از حذف مواردی  که گفتن آن‌ها ضروری نیست و بیان ضروریات. چند لحظه با خودتان فکر کنید امروزه چه راه‌هایی برای برقراری ارتباط با دیگران در فرآیند مدیریت محصول وجود دارد؟ و کدام ها بیشتر به کار برده می‌شوند؟

قرار ملاقات‌، جلسات کاری، ویدئوکنفرانس، چت، پیامک، ارائه به‌وسیله‌ی اسلاید، شبکه‌های اجتماعی، تلفن و …

برای مدیریت محصول موفق باید بدانید که هرکدام از این‌ها را در کجا و چگونه استفاده کنید؟ زمانی که با سرمایه‌گذار صحبت می‌کنید از چه ابزاری استفاده کنید و زمانی که می‌خواهید با مشتری ارتباط برقرار کنید چگونه و با چه ابزار این کار را انجام دهید؟ در مورد همکاران چطور؟

تعامل و همکاری در فرآیند مدیریت محصول توسط مدیر محصول - مورد کاوی گوگل

تا می‌توانید ایده‌های جدید طرح کنید

تفکر خلاقانه واقعاً مشکل است. اگر ایده‌های عالی به ذهن همه انسان‌ها می‌رسید دیگر عالی نبود و معمولی می‌شد. قطعاً نقل‌قول معروف توماس ادیسون را شنیده‌اید که می‌گوید “من هرگز شکست نخوردم بلکه ده هزار راهی که به نتیجه نمی‌رسیدم را یافتم “اگر می‌خواهید یک مالک محصول عالی باشید همواره باید در حال ایده‌پردازی برای طراحی محصول، بهینه‌سازی آن و یافتن ایده‌های بکر باشید نه اینکه تا ساعت کاری‌تان تمام شد همه‌چیز را کنار بگذارید بلکه در همه حال ذهن خود را باز نگه‌داشته و در حال کاوش ذهنی و تفکر خلاقانه باشید. بارها برای همه ما پیش‌آمده است که در حال بازی بوده‌ایم ناگهان راه‌حل یک مسئله‌ای که مدت‌ها در کارمان گره ایجاد کرده بود را یافته‌ایم. ذهن یک مدیر محصول عالی باید همیشه این‌گونه آماده تفکر و پردازش و تحلیل باشد.

ایده پردازی مبتنی بر تفکر طراحی در فرآیند مدیریت محصول - مورد کاوی مدیر محصول گوگل

پیوسته بازخوردها و نظرات کاربران را ببینید و بشنوید.

گرفتن بازخورد پس از عرضه‌ی محصول بسیار مهم و امری کلیدی است که نباید در فرآیند مدیریت محصول از آن غافل شوید. روزانه وقت بگذارید  به میان کاربران محصول‌تان رفته (واقعی یا مجازی فرقی ندارد)، با آن‌ها صحبت کنید، نظراتشان را در مورد محصول بگیرید، نیازهایشان را پیدا کنید، ببینید از کدام بخش محصول کاملاً راضی و از کدام بخش‌ها ناراضی هستند. تنها با گرفتن نظرات کاربران واقعی می‌توانید آن چیزی را بسازید و ارائه کنید که مردم می‌خواهند و واقعاً به آن نیاز دارند نه آن چیزی که خودتان در افکارتان به این نتیجه رسیده‌اید که مردم آن را نیاز دارند و مشتری شما می‌شوند.

دریافت بازخورد مشتریان و کاربران در فازهای مدیریت محصول - مورد کاوی مدیر محصول گوگل

در یک جمع‌بندی اگر می‌خواهید متفاوت از سایر مدیران محصول باشید پنج رازی که توصیه‌ی مدیران محصول گوگل در طول مدیریت محصول توصیه شده را در ذهن داشته، پیوسته مرور کنید و آن‌ها را عملی سازید تا پس از مدتی تفاوت و برتری خود نسبت به سایرین را احساس کنید.

مهدیه محسنی
فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد نرم افزار هستم. به حوزه های استراتژی و مدیریت محصول علاقه زیادی دارم. به عنوان مدیر محصول چندین سال هست در شرکت های نرم افزاری در ساخت محصولات بهتر برای کاربران مشغول به فعالیت هستم و تمایل دارم در این وبلاگ نوشته هام و تجربه هام در زمینه اسکرام، طراحی و مدیریت محصول را با عنوان "آموخته های یک خانم PO" با دیگران به اشتراک بگذارم.
در ادامه بخوانید
موردکاوی چارچوب اسکوآد در مدیریت محصول: کمپانی Spotify - مشاوره و برگزاری دوره های آموزشی توسعه و مدیریت چابک محصول و اسکرام
چارچوب اسکوآد در مدیریت محصول Spotify (قسمت دوم)
راهنمای جامع دیزاین سیستم محصول - آکادمی محصول - مهدیه محسنی
راهنمای جامع طراحی دیزاین سیستم محصول

نظر دهید

نظر شما*

نام*
وبسایت